Ett program om syskonen Mendelssohn: musiken, breven och passionen, presenterat av den nybildade stråkgruppen Biedermeier.
I programbladet kan man läsa att stråkoktetten Biedermeier är en av Nordens främsta specialister inom tidig musik och att ensemblen inriktar sig på romantisk musik från 1800-talet till början av 1900-talet samt nykomponerade verk.
Det är inte många musiker som använder sig av historiska instrument för den romantiska epoken, men det gör ensemble Biedermeier.
Av fyra syskon i familjen Mendelssohn ägnade sig tre åt musik. Fanny var pianist och kompositör, hon hann skriva 400 verk.
Rebecka var sångerska och deras bror Felix var en mycket berömd kompositör.
Tonvikten på programmet handlade om hur det var att vara kvinnlig konstnär och inte kunna publicera sina verk. Det fick vi höra i brevväxlingen mellan Fanny och Felix som kände en varm vänskap och beundran för varandra. Felix publicerade några av Fannys sånger bland sina egna verk, men både han och hans far ville ”skydda” Fanny från att vara en offentlig artist. På den här tiden sågs det inte med blida ögon att en kvinna uppträdde offentligt.
Däremot stöttades Fanny av sin man och uppmuntrades att publicera sina verk.
”Sång utan ord” op.6 nr 3 av Fanny inledde programmet och rummet fylldes av den varma stråkklangen.
En oktett blev kvartett när den eleganta Italienska valsen presenterades.
Vi fick kunskap om en annan kvinnlig kompositör som hette Maddalena Laura Sirmen Lombardini , som var mycket efterfrågad runt om i Europa och hennes stråktrio var full av livfullhet och luftig elegans.
Daniel Fjellström ung kompositör idag har inspirerats av Fanny Mendelssohn Hensels sång som bygger på en romantisk dikt ”Bergeslust”. Musik med stora kontraster mellan dramatiska och lyriska (sångbara) partier.
Kvällen avslutades med Stråkoktett i Ess-Dur op.20 av Felix Mendelssohn, som han skrev när han bara var 16 år.
Text: Karin Mattsson-Coll
Foto: Karin Mattsson-Coll & Reinhard Wilting