Sköna toner hördes ifrån Maria-salen i Olofströms kyrka en regnig oktobereftermiddag när Karin Mattsson Coll och Katalin Hajas förgyllde Tisdagsträffen med opera-pärlor och visor i en härlig blandning.
Det övergripande temat var Kärlek och tacksamhet i höstens tid, och inleddes med några tankar om brev, romantik och saknad. Början blev stämningsfull med dikten ”Det kom ett brev” av Pär Lager-kvist, tonsatt av Gunnar de Frumerie.
Den efterföljdes av Evert Taubes fina ”Brevet från Lillan”, och sen kom en visa för de med finskt påbrå i publiken ”Oi mustatko viäle sen virren” av Oskar Merikanto. Första sviten avslutades med ”O Mio Babbino Caro” av Giaccomo Puccini, vackert framfört av Näktergalen från Näsum; Karin Mattsson Coll.
Karin är utbildad till konsert- och operasångerska vid Operastudio 67 i Stockholm och har studerat sång i Salzburg och i Florens. Hon har framträtt över hela Blekinge med sin vackra sopran, ofta ackompanjerad av sin man Bo-Armand Olsson på piano eller orgel. Tidigare har hon frilansat och turnerat i Sverige och utomlands, som t ex Polen, Tjeckien, Italien och Armenien.
Efter pausen framfördes ”Serenad” av Hjalmar Gullberg, tonsatt av Lars Erik Larsson, och efter detta kom ett solostycke för piano, Mendelsohns Gondol Lied op.19, utmärkt spelat av Katalin Hajas.
Katalin är utbildad i Ungern och har där startat en musikskola. Här i Sverige arbetar hon som konsertpianist, men är även sång- och pianopedagog.
Sen fick publiken njuta av ”Rusalka” av Dvorak och ”Pie Jesu” av Andrew Lloyd Webber, som även skrev nästa stycke, nämligen ”Memory” ur Cats, framförd på svenska av Karin, i översättning av Ingela Pling Forsman.
Katalin framförde sedan pianostycket ”Oktober” ur samlingen ”12 månader” av Piotr Tjaikovskij I slutet sjöng Karin ”Jag vill tacka livet” av Violeta Parra, i svensk översättning av Brita Åhman.
Sist men inte minst framfördes ”Die Nachtigall”, en rysk folkvisa av Alexander Alabieff, där Karin kunde briljera med sin klangfulla koloraturstämma.
Text & Foto: Lena Holmkvist