Hällaryd – Efter regn kommer sol med sommarkyrkan.
Under några dagar i vecka 30 i Hällaryds kyrka arrangerade Svenska kyrkan, Karlshamn -Trensums pastorat, andakt, musikunderhållning, fika och umgänge samt en utställning med konstnärsgruppen Ametisterna runt väggarna och i fönstrens djupa nischer i kyrkan.
En kyrka som lovvärt för dagen var utsmyckad med vackra buketter av ängs-blommor och vildrosor. Det var Inga Johnsson och Rose-Marie Jonasson från konstnärsgruppen Ametisterna som tillsammans i sommarkyrkan ställde ut sina verk, två kvinnor som hela tiden vågar utveckla sin konst.
Inga Johnsson söker ständigt nya motiv inspirerade av sina resor och naturen i sitt älskade Blekinge, både med sin traditionella nåltovning av ull och också ett spirituellt måleri med akryl. Hon visar bl.a. flera spännande självständiga tolkningar av blekinge-mönster med sin nåltovning. En av dem heter ”Blekinge III” med lyckliga blommor som ser ut att dansa på ängen. Nåltovningarna ”Sommarkatt” och ”Ekarna och deras ättlingar”, visar hur hon använder färgerna i ullplattan och deras former och låter dem styra nåltovningen till en ny bild ur fantasin. Akrylmålningarna visar ett brett spektrum på Ingas vilja att berätta om naturens under och upplevelser av platser och människor. Konstverken ”Tanzania” och ”Svalbard” sticker ut lite extra med sina spännande mönster och färger som gestaltar Ingas självständiga konst och breda livserfarenhet.
Rose-Marie Jonasson är påverkad av surrealismen med oväntade bildval som exempelvis hundansikten i träd, ”Hundträdet” och bilder som den nya akrylmålningen ”Kattormen”, eller andra drömliknande bilder som oljemålningen ”Efter syndafallet”. Nu har Rose-Marie i en senare akrylmålning, ”Elsa”, släppt det realistiska måleriet och i fantasin målat ett porträtt som borde väcka uppseende. Hon skapar ett impressionistiskt gåtfullt men ändå livfullt porträtt av en kvinna.
En annan central målning av Rose-Marie är ”Krucifixet i Mjällby”, en tolkning av ett träkrucifix från Mjällby. För flera hundra år sedan flöt ett krucifix från okänd ort iland i en vik på Listerlandet. Den viken kom att kallas ”den heliga viken”, senare Hällevik. I ett relikskrin fastsatt på krucifixet fanns en lapp med dateringen ”den 21 december 1492”. Krucifixet kom att användas i Mjällby kyrka, men i slutet av 1800-talet ansågs krucifixet vara så groteskt och skrämmande, att gravida kvinnor kunde få missfall av det. Rose-Marie har i sin målning säkert och ypperligt fångat de förvridna formerna till en helt ny upplevelse.
Krucifixet finns nu i Blekinge Läns museums magasin i Rosenholm, där man också kan få se det.
Text: Richard Wanglert
Foto: Rose-Marie Jonasson, foto på konstnärerna: Ulrika Klüft