Året är 1940 och på var sin sida om Allmänna Gränd på Djurgården ligger två konkurrerande nöjesparker, det tjusiga Gröna Lund med karuseller för barnfamiljerna och det simpla Nöjesfältet med billig öl, levande musik och lättklädda damer.
De två ägarfamiljerna har legat i öppen strid med varandra i decennier, men allt förändras natten då de unga arvtagarna, John (Albin Grenholm) och Ninni (Frida Gustavsson), inleder en förbjuden kärlekshistoria. I skuggan av ett rasande världskrig, trappas konflikten mellan familjerna upp i samma takt som kärleken mellan John och Ninni blomstrar allt kraftfullare. Om du tänker TV3-programmet “Grannfejden”, lite Romeo & Julia, Moulin Rouge utsmyckning så har du årets svenska alla hjärtans dag satsning “Eld & Lågor”.
Två familjer konkurrerar om svenskarnas intresse för tivoliverksamhet. Arvtagarna bör vara värsta fienderna och är till viss del det i början av filmen. Arvingarna av motsatta kön har idéer kring en berg och dal bana som ska vara det vinnande konceptet. Men ändå uppstår förbjuden kärlek mellan dem. Det här låter som rätt ingredienser för en Broadway musikal. Men hur osannolikt det än tycks låta så är ändå historien verklighetsbaserad. Viss fiktion har blandats in i verkliga händelser. Men karaktärerna baseras på verkliga personer som har levt och kärlekshistorian är sann. Men historien kryddas med det visuella. Formen är det som tar fokuset i historien. Det finns drömska scener med kärleksdueller, fjärilar och trollsländor som filmens kvinnliga huvudkaraktär sägs kunna kommunicera med.
Det finns sång i form av 30-tals versioner av Bon Jovi och Abba låtar. Musiken är till stor del framförd av artisterna Zara Larsson och Jay-Jay Johanson Att allt ska vara så musikaliskt och poetiskt tar bort udden på den sanna berättelsen. Det man får är en visuellt vacker resa in i 30-talets Stockholm och vår första stora tivoliattraktion i vår huvudstad. Men till grund för detta så offras manuset och det känns mer som en lättsmält, visuellt vacker kärlekshistoria.
Skådisarna gör bra ifrån sig. Filmens stora stjärnor är debutanterna Frida Gustavsson och Albin Grenholm som gestaltar kärleksparet. Därefter är det Robert Gustafsson som Ninnis ondskefulla och tattarhatande pappa som är färgstarkast i sin gestaltning och Lennart Jähkel i rollen som konkurrenten skiner också starkt medan Helena af Sandeberg och Pernilla August hamnar lite i skymundan som kärleksparets mammor. Men även de får möjlighet att leverera vid de tillfällen som ges.
Filmen “Eld och Lågor” är lite övertydlig i sitt språk och i sin symbolik. Men filmen är en vacker fröjd för ögat och aldrig har Stockholm gestaltats på ett så visuellt tilltalande sätt förut. Resultatet blir en småcharmig kärleksfilm som ger ett smakprov ifrån svensk historia. Detta gör att man vill läsa på lite kring vad som var verklighet och fiktion. En stark trea av fem möjliga får filmen “Eld & Lågor” av mig i betyg.
De två ägarfamiljerna har legat i öppen strid med varandra i decennier, men allt förändras natten då de unga arvtagarna, John (Albin Grenholm) och Ninni (Frida Gustavsson), inleder en förbjuden kärlekshistoria. I skuggan av ett rasande världskrig, trappas konflikten mellan familjerna upp i samma takt som kärleken mellan John och Ninni blomstrar allt kraftfullare. Om du tänker TV3-programmet “Grannfejden”, lite Romeo & Julia, Moulin Rouge utsmyckning så har du årets svenska alla hjärtans dag satsning “Eld & Lågor”.
Två familjer konkurrerar om svenskarnas intresse för tivoliverksamhet. Arvtagarna bör vara värsta fienderna och är till viss del det i början av filmen. Arvingarna av motsatta kön har idéer kring en berg och dal bana som ska vara det vinnande konceptet. Men ändå uppstår förbjuden kärlek mellan dem. Det här låter som rätt ingredienser för en Broadway musikal. Men hur osannolikt det än tycks låta så är ändå historien verklighetsbaserad. Viss fiktion har blandats in i verkliga händelser. Men karaktärerna baseras på verkliga personer som har levt och kärlekshistorian är sann. Men historien kryddas med det visuella. Formen är det som tar fokuset i historien. Det finns drömska scener med kärleksdueller, fjärilar och trollsländor som filmens kvinnliga huvudkaraktär sägs kunna kommunicera med.
Det finns sång i form av 30-tals versioner av Bon Jovi och Abba låtar. Musiken är till stor del framförd av artisterna Zara Larsson och Jay-Jay Johanson Att allt ska vara så musikaliskt och poetiskt tar bort udden på den sanna berättelsen. Det man får är en visuellt vacker resa in i 30-talets Stockholm och vår första stora tivoliattraktion i vår huvudstad. Men till grund för detta så offras manuset och det känns mer som en lättsmält, visuellt vacker kärlekshistoria.
Skådisarna gör bra ifrån sig. Filmens stora stjärnor är debutanterna Frida Gustavsson och Albin Grenholm som gestaltar kärleksparet. Därefter är det Robert Gustafsson som Ninnis ondskefulla och tattarhatande pappa som är färgstarkast i sin gestaltning och Lennart Jähkel i rollen som konkurrenten skiner också starkt medan Helena af Sandeberg och Pernilla August hamnar lite i skymundan som kärleksparets mammor. Men även de får möjlighet att leverera vid de tillfällen som ges.
Filmen “Eld och Lågor” är lite övertydlig i sitt språk och i sin symbolik. Men filmen är en vacker fröjd för ögat och aldrig har Stockholm gestaltats på ett så visuellt tilltalande sätt förut. Resultatet blir en småcharmig kärleksfilm som ger ett smakprov ifrån svensk historia. Detta gör att man vill läsa på lite kring vad som var verklighet och fiktion. En stark trea av fem möjliga får filmen “Eld & Lågor” av mig i betyg.
Text: Paul Karlsson
Bild: Aril Wretblad- Atmo
Bild: Aril Wretblad- Atmo